2019年度大学・大学院授業での活用事例の一部をご紹介します

大学のための歴博利用ガイド・利用手続き

5月

来館日 大学名・内容 見学目的
12日(日)

都留文科大学 文学部 比較文化学科

・展示室見学

「第四展示室をゼミ生全員で見学しました。移築された宮城県の農家では、一部の学生から「祖父の家にそっくり」と声が上がりました。特集展示の「現代の結婚式」も人気でした。民俗学を身近に感じられたようです。」(教職員)

講義(比較文化第一演習Ⅲ)

14日(火)

上智大学 グローバル社会専攻

・展示室見学

The intention of our visit to the museum was to see the new exhibition for prehistoric Japan. Thanks to the arrangements from the staff of the museum our visit was a great learning experience. The many originals and true-to-size replica helped us to envision the past that textbooks cannot achieve. The skeletons of the Jōmon man and woman and their life-size models in particular were displays that demonstrate how much work must have gone into the preparation of the exhibition. We will visit again to explore also the other galleries.(学生)

The National Museum of Japanese History offers a chronological journey through the history of Japan, from the earliest times to the Post-War period. I was particularly impressed with the exhibition in Gallery 1, which presents a detailed and comprehensive narrative of Prehistoric and Ancient Japan. Archaeologists and historians largely depend on material sources for the reconstruction of such time periods, which makes the task of presenting a continuous narrative particularly challenging. The exhibits not only present replicas of artefacts but also has reconstructions of scenes from these times, which help the viewer visualise life, thousands of years ago. One particular diorama caught my eye as it had used miniature human figurines, with childishly cute faces, which I imagine, would be noticed, and appreciated by a large variety of audiences. I hope to visit the museum again and take more time to go through all the galleries.(学生)

オリエンテーション

 

4月

来館日 大学名・内容 見学目的
5日(金)

大正大学 文学部 歴史学科

・展示室見学

「ガイダンスの一環で、教員や学生190名を超える人数で見学させていただきました。講堂での講義で歴博の展示について理解を深め、その後の展示見学では考古から近代まで、学生たちは興味深く見学していました。」(教職員)

オリエンテーション

27日(土)

国士舘大学 文学部史学地理学科
考古・日本史学コース(専攻)

・展示室見学
・バックヤード見学

「最新のデジタル技術や模型等によって積み重ねられてきた研究の成果をわかりやすく伝えようとしている姿と、昨今の助成金削減によってこれまでにない苦悩を抱えながら、新たな方法により現状を打開しようとしている現在の博物館事情が垣間見えた気がしました」(学生)

講義(日本史演習1・2)

 

2018年度 大学・大学院授業での活用事例

2017年度 大学・大学院授業での活用事例

2016年度 大学・大学院授業での活用事例